Tijdens de corona-crisis zijn kerken en gemeenten volop bezig om hun samenkomsten en activiteiten online beschikbaar te maken. Daar komt veel bij kijken. Voor sommige kerken is het voldoende dat de gebruikelijke diensten in audio of beeld te volgen zijn. Andere kerken kiezen voor een aanpak die meer lijkt op de productie van een TV uitzending. Social media, videodiensten en platformen bieden ruime mogelijkheden voor de kerk.
Techniek, budget maar ook inhoudelijke aspecten vragen om aandacht. Kun je online avondmaal houden terwijl dit bij uitstek een gemeenschappelijk vieren is? Hoe zorg je dat de collecte doorgang kan vinden zodat de inkomsten niet geheel wegvallen? Hoe ga je van beeldregistratie naar beeldregie? Hoe maak je een kerkdienst schermwaardig? Hoe maak je gebruik van e-mail, social media en videodiensten?
De online exponent van kerkelijke communicatie is voor velen een nog onbekend terrein. In diverse publicaties zijn handleidingen en best-practices te vinden die een kerk kunnen helpen bij bezinning op en ontwikkelen van beleid en een online strategie.
Techniek, budget maar ook inhoudelijke aspecten vragen om aandacht. Kun je online avondmaal houden terwijl dit bij uitstek een gemeenschappelijk vieren is? Hoe zorg je dat de collecte doorgang kan vinden zodat de inkomsten niet geheel wegvallen? Hoe ga je van beeldregistratie naar beeldregie? Hoe maak je een kerkdienst schermwaardig? Hoe maak je gebruik van e-mail, social media en videodiensten?
De online exponent van kerkelijke communicatie is voor velen een nog onbekend terrein. In diverse publicaties zijn handleidingen en best-practices te vinden die een kerk kunnen helpen bij bezinning op en ontwikkelen van beleid en een online strategie.