In Knielen op een bed violen vertelde de jonge Ruben Sievez hetverhaal over de ondergang van het familiebedrijf. In die groteberoemde roman is het geloof van de vader de oorzaak van deteloorgang. Een recente gebeurtenis werpt echter een anderlicht op de geschiedenis. Uit een nagelaten briefje van de vroeggestorven huurbaas van destijds blijkt nu pas dat de huisvestingvan de bewoners van de kwekerij altijd gegarandeerd zou moetenblijven. Hoe anders is het verlopen.Brengschuld vertelt het verhaal van hoe geldgebrek de kwekersfamilienoopte een deel van hun grond te verkopen. Door debouw van een grote tennishal aan de rand van hun overgebleventerrein komt de wereld binnen. Het paradijs raakt verstoorden de ondergang van de kwekerij is aanstaande.In het oeuvre van Jan Siebelink is er een constant decor, maarsteeds worden de gebeurtenissen anders beschreven, met eenandere bestemming van de personages, vanuit een ander perspectief.Het ritueel van de terugkerende elementen openbaartniet alleen de kern van zijn familie, maar brengt tegelijk hetschrijverschap van Jan Siebelink vol aan het licht.