Het machtige heilsplan van God wordt verkondigd: het evangelie. Ieder mens zou deze boodschap met vreugdevolle gehoorzaamheid moeten aannemen.
Helaas is - zoals J.G. Woelderink zei - de leer der verkiezing voor velen een verschrikking geworden in plaats van een bron van troost. Mensen bouwen er hun vernuftige bedenksels omheen. Theologen, gomaristen enerzijds en arminianen anderzijds , hebben er onenigheid over. En arme zondaars keren zich af van de levenswateren die door Gods verkiezende liefde in het evangelie voor ons ontspringen.
Willem Johannes Ouweneel (Zaandam, 2 juni 1944) is een Nederlandse bioloog, filosoof en theoloog. Ouweneel is onder het evangelische/orthodox-protestantse deel van Nederland een bekend publicist en spreker. Ook is hij een ervaren debater. Hij is afgestudeerd als bioloog en meervoudig gepromoveerd, namelijk in de biologie, theologie en de filosofie. Daarnaast heeft hij talloze populair-wetenschappelijke boeken op zijn naam staan.
Hij was van 1977 tot 2009 als docent verbonden aan de Evangelische Hogeschool te Amersfoort. Aan deze instelling, waarvan hij een van de oprichters was, gaf hij les in wijsbegeerte en cultuurgeschiedenis. Verder was hij hoogleraar in de wijsbegeerte aan de Universiteit van Potchefstroom in Zuid-Afrika. Hij is thans hoogleraar dogmatologische vakken aan de Evangelische Theologische Faculteit te Leuven (België) en docent dogmatiek aan de Evangelische Theologische Academie in Nederland. Ook werkte hij enige tijd als invallend docent Duits en Frans aan de evangelische middelbare school De Passie te Utrecht.
Prof. dr. W. Ouweneel geeft zelf als belangrijkste redenen voor het uitgeven de Evangelische Dogmatische Reeks onderstaande motivering:
Waarom een dogmatiek?
Een dogmatiek is nuttig en nodig:
â vanwege de ketterijen
â vanwege heidense invloeden (vroeger én nu)
â tegenover het biblicisme (zg. 'lezen wat er staat' versus contextueel lezen)
â tegenover het mysticisme/charismatisme (zg. 'stem van de Geest')
â tegenover het rationalisme (anti het bovennatuurlijke, maar kenmerkt ook de traditionele theologie)
â tegenover het individualisme (vandaar Karl Barth: kerkelijke dogmatiek)
â tegenover het confessionalisme (dus t.o. een te star gemeenschapsdenken)
Waarom evangelisch?
â orthodox (maar niet dogmatisch-confessionalistisch)
â nadruk op het persoonlijke heil (dus meer op het individu & minder op het instituut gericht; vgl. [4])
â nadruk op geloofsdoop
â vrijkerkelijke kerkleer (maar niet sektarisch)
â niet 'pinkster' (want afwijzing van de second blessing-leer)
â niet gereformeerd (want afwijzing van de dubbele predestinatie en het verbondsuniversalisme)
â niet baptist (want afwijzing directe link doop gemeente)