Hoe zorg je ervoor dat je kerkblad echt gelezen wordt? Hoe maak je een aantrekkelijke en passende site voor je kerk? Hoe zet je sociale media in? Hoe richt je de diensten zo in dat de boodschap optimaal klinkt? Hoe communiceer je naar (plaatselijke) media?
Communicatie gaat verder dan je vaak denkt. Het gaat over het mededelingenblaadje op zondag, het gebouw waar je samenkomt, je podium, je geluidsinstallatie, de preek, sociale media, meningsverschillen, persberichten, kunst, zaalopbouw en nog veel meer.
Deze en nog meer vragen komen aan bod in het tiende deel van de succesvolle handboekenreeks voor kerkelijk werkers. In 15 praktische, korte en heldere hoofdstukken komen alle aspecten van interne en externe communicatie, beeldvorming en uitwisseling van de kerk aan bod.
Het Handboek voor kerkelijke communicatie is samengesteld door Leendert de Jong, Arie Kok, Wouter van der Toorn en is verschenen in de serie Werken in de Kerk.
Uit de inhoudsopgave:
- Waarom nadenken over communicatie
- Hoe spreek je mensen binnen de kerk aan
- Hoe spreek je mensen buiten de kerk aan
- Wat is je 'merk'
- Hoe werkt je website
- Hoe gebruiken we sociale media affectief
- Wat vertelt het kerkgebouw
- Hoe wordt de dienst een verhaal
- Wat vertelt het podium en hoe werkt de preek
- Hoe gebruik je techniek in de dienst
- Wat zeg je met en over muziek
- Hoe zet je kerkblad en nieuwsbrief beter in
- Hoe ga je om met miscommunicatie
- Hoe benader je de lokale media
- Wat zeg je in een crisissituatie
Auteur:
TOORN, W. V.D. / KOK, A., / JONG, L. DE